Digitale Transformatie

Wat interessant is bij digitale transformatie, is niet de technologie, maar de impact die die technologieën heeft op het gedrag van consumenten.

Digitaal heeft de bedrijfsdynamiek veranderd. Het heeft de invloed stevig in de handen van de consument gelegd. Mensen hebben nu meer keus dan ooit tevoren. Waar ze ooit beperkt waren tot leveranciers met voldoende advertentie bereik of leveranciers in de lokale omgeving, zal een eenvoudige Google-zoekopdracht een vrijwel onbeperkt aantal leveranciers opleveren. Het resultaat is dat klanten extreem veeleisend kunnen zijn en leveranciers afwijzen.

Niet alleen dat, klanten hebben een veel grotere stem dan ooit tevoren. Een enkele ontevreden klant kan de reputatie van een organisatie schaden door middel van een recensie, blogpost of update van sociale media. Klanten worden zich steeds meer bewust van deze machtsverschuiving en dit leidt er opnieuw toe dat ze steeds veeleisender worden.

Urgentie van digitale transformatie

En er is nog meer. In werkelijkheid zijn uw klanten niet alleen van u. Het zijn dezelfde mensen die bankieren met de geweldige mobiele app van de bank of gebruik maken van de gratis tools van Google, Dropbox en anderen. Ze winkelen online via intuïtieve e-commerce sites, zoals Bol.com en Coolblue, en praten met vrienden over de hele wereld via Whatsapp, Facetime of Skype.

Al deze ervaringen helpen om hun verwachtingen over u vorm te geven. Vanuit een digitaal perspectief vergelijken klanten u niet alleen met uw concurrentie; ze vergelijken u met de laatste beste ervaring die ze online hadden.

Dat is de echte kracht van digitaal en helpt ons om digitale transformatie te definiëren. Het verandert onze definitie van digitale transformatie, weg van technologie en naar de consument. Dat maakt op zijn beurt de digitale transformatie urgent.

Als digitale transformatie echt draait om een verschuiving in klantgedrag, dan staat dit veel hoger op uw organisatorische agenda. Als het bij alle digitale transformatie ging om het integreren van een nieuwe technologie, dan zou het aanzienlijk minder dringend zijn. Maar omdat u nu weet dat het gedrag van klanten is veranderd, moet u zich veel sneller aanpassen om te overleven.

Digitale transformatie iets voor mij?

Wat moet u hiermee? Wel nieuwsgierig maar geen beeld van digitalisering in uw organisatie? Met mijn ervaring, kennis maar bovenal mijn creativiteit help ik u op weg. Ik geef u een beeld van de mogelijkheden met reële kansen, de risico’s, investering en de gevolgen voor uw organisatie. De keus is aan u…