Waarom medewerkers soms niet meedoen aan Social Media.

Het inzetten van Social Media door bedrijven wordt vaak gezien als een middel om het bedrijf onder de aandacht te brengen. Hiervoor is het wel noodzakelijk regelmatig wat van je te laten horen. Het mooiste is dat medewerkers meedoen aan de dialogen op sociaal media. Echter in de praktijk nemen weinig mensen deel aan online dialogen en degene die deelnemen, laten zelden het achterste van hun tong zien.

Zelfcensuur

Studie van SWOCC heeft uitgewezen dat de medewerkers zich zeer bewust zijn van de risico’s die verbonden zijn aan het praten op social media over werk. Zo zijn ze bang voor ongewenste reacties en voor schade aan hun persoonlijke en corporate reputatie. Medewerkers vinden social media gebruik risicovol, omdat ze bang zijn ongeschreven regels in de organisatie te overtreden. Bovendien zijn ze bang dat hun bijdrage van onvoldoende kwaliteit is. De gepubliceerde boodschappen kunnen bijvoorbeeld irrelevant zijn voor het publiek of feitelijke of grammaticale fouten bevatten. Vanwege deze risico’s gebruiken medewerkers op social media allerlei zelfcensuurstrategieën.

Risico’s vermijden

Traditioneel wordt zelfcensuur gezien als het schrappen van controversiële of negatieve content. De respondenten in de studie gaven echter aan dat zij ook meer geavanceerde technieken gebruiken om met de bovengenoemde risico’s om te gaan. Zo stellen ze soms de publicatie van een bericht uit om eerst nog na te kunnen denken over de mogelijke consequenties van een boodschap. In zulke situaties laten ze de boodschap eerst door collega’s lezen of ze besluiten een boodschap anders te formuleren.
Kortom, de studie heeft aangetoond dat zelfcensuur niet alleen invloed heeft op het wel of niet publiceren van een boodschap. Zelfcensuur heeft namelijk ook invloed op het moment en de manier waarop medewerkers een boodschap plaatsen.

Web beheer voor veilige omgeving

De resultaten bevestigen dat zelfcensuur een rem is op de medewerking van de medewerkers in de social media strategie. Om de betrokkenheid van je medewerkers te realiseren, is het van belang om als organisatie een veilige socialmedia-omgeving te creëren. In een veilige omgeving weet je dat je niet te snel persoonlijk zal worden aangevallen en is het niet erg om fouten te maken. Een goed web beheer zorgt er voor die veilige social media omgeving. Het beleid geeft richtlijnen waarop men kan reageren en standaarden hoe men kan reageren op de reacties van social media.

De originele blog lees je op SWOCC.nl.
SWOCC maakt wetenschappelijke kennis over commerciële communicatie praktisch toepasbaar.