Beheren van de stroom aan data

Het boek “When digital becomes human” van Steven van Belleghem is een heel interessant verhaal over de digitalisering van de klantrelaties. De volgende passage wil ik delen in deze blog omdat het een uitdaging verwoord voor web beheer nieuwe stijl:

“Peter Hinssen schrijft in zijn nieuwe boek ‘The network always wins’ over de transformatie van data. Data worden traditioneel opgeslagen in een statische database. Dat is de reden waarom CRM (customer relation management) in zo veel bedrijven een dure ontgoocheling werd. Klantgegevens zijn per definitie nooit statisch. Klant gegevens in een klassieke database zijn met andere woorden meteen verouderd. Het up-to-date houden van een statische database is een monnikenwerk. Hinssen omschrijft het duidelijk: ‘Data werd vroeger behandeld als flessen gevuld met water. Bedrijven waren goed in het stockeren van heel veel flessen gevuld met water. Data moet je echter behandelen als het stomend water van een rivier. Data is continu in beweging. Als bedrijf moet je vandaag de stroom aan data kunnen beheren.”

Dat laatste data beheren als stromend water is de uitdaging. Binnen de online activiteiten creƫert een bedrijf veel data, zeker wanneer de dialoog met de klant gezocht wordt. Maar ook als dat niet zo is, ontwikkeld zich een stroom data in de vorm van berichten en artikelen. beheren betreft hier niet alleen de bestaande data maar ook het opgang houden van de stroom van berichten etc.. Hiermee wordt de blijft de website vitaal.