Digitalisering van MKB-bedrijven

In het midden- en kleinbedrijf is 55% overtuigd van het nut en de noodzaak van investeringen in digitaal zakendoen. Van de ondernemers heeft 76% een website, 69% een bedrijfspagina op één of meerdere websites en 16% een webshop. Hier is nog veel te winnen; 21% heeft een website maar investeert hier niet of nauwelijks in.

Aan online marketingactiviteiten doen 49% van de MKB’s. Bijna zes op de tien ondernemers zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6% reserveert hier voor budget. Logisch wanneer 55% van de bedrijven overtuigd is van de nut en noodzaak van inverteren dat bijna 60% in marketing inverteert.

Ruim vier (43%) van de tien mkb’ers die een eigen website hebben, overwegen deze binnen 2 jaar te vervangen. Dit blijken vooral ondernemingen met 5-9 werknemers te zijn. Zouden ze dan ook aandacht besteden aan het beheer van de nieuwe website?

De cijfers komen uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1606 mkb-ondernemers, uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van DTG en MKB-Nederland.